Friday, August 12, 2011

tanah


analogi itu puitis.
tidak, saya bukan orang sastera.
cuma suka :)
------------------------------------------

tertarik dengan suatu analogi yang terdengar tempoh hari dalam radio.

tanah.
manusia.
iman.

"...Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik nutfah, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan, agar Kami jelaskan kepada kamu; dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan; kemudian Kami mengeluarkan kamu sebagai bayi; kemudian (dengan beransur-ansur) hingga sampai ke usia dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu." (al-Hajj 22:5)

verses of al-Quran adalah sangat amazing.

terciptanya manusia asalnya dari tanah. maka sifat tanah itu ada pada kita.

analogi #1 - tanah padi. kena bajak & gembur-gembur once in a while. kalau tak tak subur. same goes to manusia. gembur-gembur iman dengan tazkirah once in a while. subur harapnya.

referring to a friend's fb status - Imam Ghazali pernah berpesan "Jangan sekali-kali kamu melepasi 3 hari tanpa tazkirah nescaya buta matahati kamu".

analogi #2 - tanah dalam air. bila dikocak, tanah itu pun naik. bila berhenti, the soil will then sink to the bottom of the bottle/glass. same goes to manusia, jiwa pun perlu sekali sekala perlu di'kocak'.

Wahai orang-orang yang beriman!
Bertaqwalah kepada Allah dan
carilah yang boleh menyampaikan kepadaNya; dan
berjuanglah pada jalan Allah supaya kamu beroleh kejayaan.
5:35



No comments: