Wednesday, August 17, 2011

kembali


lahirnya kita ke dunia dengan fitrah.

fitrah yang suci bersih.
fitrah ingin bertuhan. fitrah sebagai hambaNya.
seringkali kita terlepas pandang dan fitrah itu cuba dipenuhi dengan sesuatu
yang pada pandangan akal, hebat. yang pada pandangan mata, membawa kebahagiaan.
yang pada rasa jiwa, memberi ketenangan. yang pada rasa hati, indah.
pandangan iman? andai ketika itu iman tengah surut....
lalu wujudlah hamba pada wang ringgit, cinta manusia, kecantikan dan yang lainnya.
namun rasa itu sungguh sementara, dan tidak memberi rasa cukup.

Bukankah Allah yang mencukupi hambaNya? (Az-Zumar, 39:36)

sejenak terfikir, kalau fitrah itu suci, mengapa pula manusia punya high tendency untuk melakukan yang tidak baik. bukankah sepatutnya seperti fitrah.

boleh diumpamakan fitrah yang suci itu seperti ion-ion positif pada diri kita. sudah tentu menarik anasir-anasir buruk yang negatif. dan sudah tentu kuat tarikannya kerana fitrah tu 100% positive. just like how full positive charge on a protonated amine ion forms stronger bond with water molecules than do the partial charges on the polar N-H groups found in amines. ok, forget chemistry. =.="

the question is, are we gonna let the negativity pollute our fitrah and subsequently dominate us?

katakanlah: Tidak sama yang buruk dengan yang baik, meskipun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu, maka bertakwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal, agar kamu mendapat keuntungan (Al-Maidah 5:100)

note to self : why not lawan negativity macam all those hollywood superheroes such as Superman, Supergirl, Wonder Woman etc melawan kuasa jahat. or macam Powerpuff Girls lawan Mojo Jojo? :D

take fitrah mahu cinta dan mencintai sesama manusia for example kerana ianya paling zahir. kalau cuba lawan fitrah itu, rasa nya tentu unbearable, tak tenang, serba tak kena. same goes to fitrah bertuhan. fitrah sebagai hambaNya. when we go against the fitrah, or handle the fitrah wrongly, many things in life akan jadi kucar kacir or went wrong dalam sedar atau tidak.

"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah (itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. kembali bertaubat kepadaNya dan bertakwalah kepadaNya serta laksanakanlah solat dan janganlah termasuk orang-orang yang mempersekutukanNya" (Surah ar-Rum, 30:30-31)

kembali kepada fitrah.
itu pasti lebih tenang.




No comments: