Sunday, August 21, 2011

ambassador

duta. take skin care product for example. tentu dutanya punya kulit cantik halus mulus cerah et cetera menepati ciri product tersebut selain menyerlahkan betapa best nye product yang actually selalunya tidaklah hebat sangat meski tidak mustahil ia akan kasi effect baik punya dengan izinNya. duta shampoo rambut pula confirm rambut ikal mayang bersinar, smooth gitu. highlighting kebaikan jenama shampoo yang beliau represent. duta pencuci bilik air pula akan tunjuk aksi mencuci bilik air dan hasilnya bersih wangi berkilat. i agree with bersih dan wangi tapi jarang la berkilat. the same goes to many other products~
---------------------------------------------------------------

terfikir...
saya pun ambassador. in fact....
we are all ambassadors. kita semua duta.
we are ambassadors of our deen. ambassadors of Islam :)


and this got me thinking....*tengok atas sambil garu kepala, mungkin*
so how well have I represented my deen so far?
how well have I represented Islam, the perfect way of life?
how well have I represented this beautiful, flawless & syumul way of life? *self slap*
syumul tuu... memang tak perlu CGI ke photoshop ke ayat2 tagline yang bersifat hiperbola untuk nampak sempurna. sangat agree dengan Wardina Safiyyah - Islam is cool.
oleh itu muslims pun kena cool jugak lah *note to self*~ kalau tak, dah lari dari ciri-ciri apa yang kita nak represent tu. qudwah hasanah dengan life manual pun provided dah.

what would happen kalau duta Pantene pergi depan kamera dengan rambut kusut? kalau duta Olay muka berjerawat dan berminyak tahap minyak masak seri murni masa nak record ad? awal-awal kena reject for sure. ok, kalau keadaan better sikit, physical dah elok dah tapi gaya dia masa shooting iklan tu tak cukup lemah-lembut etc, banyak complain, baju ni tak nak, kasut tu tak nak, employer confirm tak terasa nak kasi gaji banyak. try kalau smua close to perfect or at least the duta berusaha untuk melakukan yang terbaik dengan sikap yang baik, tak kisah lah result cemana tentu employer suka.

same goes to us, ambassadors of our deen. bezanya, our employer (sebenarnya tak sesuai guna sebab employer mengharap sesuatu dari kita and kita ada kepentingan kepada dia tp Allah swt, kepada Dia je la kita boleh berharap dan kalau kita tak maw berharap kat Dia, kita yang rugi) tu Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Memberi dan 96 lagi. Maha Menerima Taubat jugak tu, kalau kata kena reject dengan Dia. nauzubillah min zalik, itu terlalu horror.

Allah lihat usaha, bukan natijah. ayat ni common orang cakap, tapi as for me, i find it sangat motivating especially bila well...you know.. sometimes we try sungguh2 buat something good tapi outcome dia macam tak berapa best. tapi ini bukan alasan untuk terus tak kisah outcome tu cemana, kalau boleh, usaha pun baik, outcome pun baik.

dah deviate jauh dari main thing nak tulis dalam this entry. kalau duta iklan Herbal Essence Smooth Lovin' kena ada rambut yang smooth lantas buat orang jatuh hati. duta islam yang syumul ini pun kena ada good attributes yang tidak tertentu. tapi untuk memudahkan things, Imam Hassan al-Banna buat guideline - 10 Muwassafat Tarbiyyah.

1) Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)

dalam erti kata lain, take good care of health. kalau ditakdirkan jatuh sakit, itu pasti ada hikmahnya. besides, tubuh badan is something yang paling obvious jadi penting untuk jaga baik2 supaya first impression viewers terhadap duta ini positif. logically thinking, tubuh badan ni zahir pada mata kasar, nak jaga pun guna materials yang zahir pada mata kasar. kalau yang zahir pada mata kasar tak terjaga, macam mana nak jaga perkara2 lain yang berbentuk kerohanian yang tak zahir pada mata kasar. *note to self*

2) Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)

we are all perfectly imperfect, therefore there's always room for improvement. being imperfect means perfection is impossible to achieve but the act of perfecting continuously is never impossible. I used to watch this one cartoon in which the characters were on their journey to find the pot of gold at the end of the rainbow. well, they never reach there, I didn't remember how was the ending but the moral of the story was, according to one of the character, it's not about arriving at the destination but it's about the journey, there's something more valuable than a pot of gold gained during the journey.

3) Berpengetahuan luas (Mutsaqqafal Fikri)

this attribute reminds me of the T-shaped people concept in What I wish I know when I was 20 by Tina Seelig. The definition in the book focuses more on entrepreneurship. But basically it can be said also that T-shaped people are those with a depth of knowledge in at least one discipline and a breadth of knowledge about other things which allow them to be effective people or highly effective people.

4) Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)

rasanya sekalipun seseorang itu fell sick to the extent that he/she depends 100% on others, masih ada sesuatu yang boleh diusahakan - sabar, redha, syukur.

5) Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)

teringat kisah those people yang awal2 masuk Islam. Saidina Abu Bakar as-Siddiq contohnya. akidah dia memang hebat lah. imagine masa tu, al-Quran baru diturunkan sikit2. mana ada proof yang dibukukan terang tang tang macam zaman sekarang. macam Sumayyah. macam Bilal. betapa dalam nya faith mereka. sedangkan masa tu Rasulullah baru jadi Rasul. kalau sekarang, we have sirah nabawiyyah, tafsir, kitab asbabun nuzul, huraian alim ulama' tentang akidah, tentang Islam tapi compared dengan akidah those people masa dulu yang langsung tak ada support material, akidah kita macam mana? *self slap lagi*

6) Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)

kalau dulu masa kecik-kecik, perception terhadap ibadah ni - solat, baca al-Quran dan yang sewaktu dengannya. tapi hakikatnya, bila buat sesuatu kerana Allah, mengharap redha Allah, itu sudah menjadi ibadah. jadi before buat something boleh dikatakan kena reformat niat elok2 dulu. of course la ada syarat2 dan cara2 kerana niat tak menghalalkan cara. ok, yang ni kena belajar....

7) Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)

8) Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)

pepatah Arab cakap, masa umpama pedang. kalau kamu tidak memotongnya, nescaya ia akan memotong kamu.

Dan tidaklah engkau (wahai Muhammad) dalam menjalankan sesuatu urusan, dan tidaklah engkau dalam membaca sesuatu surah atau sesuatu ayat dari Al-Quran dan tidaklah kamu (wahai umat manusia) dalam mengerjakan sesuatu amal usaha, melainkan adalah Kami menjadi saksi terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya. Dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di bumi atau di langit, dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan tidak ada yang lebih besar, melainkan semuanya tertulis di dalam Kitab yang terang nyata. 10:61

9) Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)

it's like susun kuih raya dalam balang. susun ikut dan je, confirm kucar-kucar dan makan space. kalau susun elok2, satu balang tu boleh fit in lebih banyak kuih. kiranya kalau urusan tersusun, secara tidak langsung, masa dihargai. tiba-tiba rasa macam agak fail bab masa-masa ni~ =.=""

10) Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)

"Orang yang hidup untuk dirinya sendiri akan hidup seperti orang yang kerdil dan mati sebagai seorang yang kerdil. Tetapi orang yang hidup bagi orang lain akan hidup sebagi orang yang 'besar' dan mati sebagai orang yang besar juga... " -Sayyid Qutb-





i'm still..still..
under construction.

No comments: