Wednesday, August 29, 2012

the two

cheap. thin. nice.
Suddenly reminded of those days when i was in an arabic school, one of my least favourite subject is Sirah. Perhaps I was not much into memorising dates =.=" Eating dates are fine :D

7 quotes from the book to share -

#1 Kalau rakyatku kelaparan, aku ingin menjadi orang pertama yang merasakannya. Kalau rakyatku kekenyangan, aku ingin menjadi orang terakhir menikmatinya. -Umar al-Khattab-

#2 Bagaimana mungkin seorang pemimpin akan dapat berjuang kalau dia sendiri tidak merasakan apa yang dirasakan rakyatnya.

#3 Untuk menyeru orang yang sangat derhaka seperti Firaun sahaja Allah menyuruh Musa dan Harun berkata lembut (Thaha:44), apalagi kepada orang awam.

#4 Ilmu itu harus didatangi, bukan mendatangi -Imam Malik-

#5 Carilah ilmu pengetahuan. Sebab mempelajarinya kerana takut kepada Allah merupakan ibadah, mempelajarinya bererti tasbih, membahasnya jihad, mengajarkannya sedekah dan mencurahkan kepada ahlinya merupakan pengorbanan. Ilmu adalah teman ketika bersendirian, dalil agama dan penolong dalam suka dan duka. Ia sahabat karib ketika sepi, teman paling baik dan paling dekat serta merupakan cahaya jalan menuju syurga. Dengannya Allah mengangkat martabat umat, lalu dijadikanNya mereka pemimpin dalam perkara kebaikan. -Muadz bin Jabal-

#6 Tidak ada yang mampu meredam segala bentuk perpecahan yang dilatari pelbagai kepentingan, selain cinta kepada Islam secara benar.

#7 Kita berhadapan bukan dengan orang-orang seperti kafir Quraisy yang tidak rela kekuasaannya direbut. Di kalangan kita menyusup keturunan Abdullah bin Ubay, si munafik yang merasa disaingi. Di depan kita berdiri orang-orang yahudi yang tidak pernah rela Islam tegak di muka bumi. Kini, sebahagian kita berada di 'medan Badar'. Watak seperti Utbah bin Rabiah tidak hanya akan memberikan tawaran yang menggiurkan. Dia akan datang bersama-sama saudaranya, Syaibah bin Rabiah dan puteranya Walid bin Utbah. Tugas kita adalah menyediakan seorang Ali bin Abi Talib untuk melawan Walid bin Utbah. Menyediakan Hamzah bin Abdul Mutalib untuk membunuh Syaibah bin Rabiah. Menyediakan Ubaidah bin harits untuk menerima tentangan Utbah bin Rabiah.

Kini, sebahagian kita berada di 'medan Uhud'. Di seberang sana, pasukan lawan sudah menunggu. Tugas kita adalah mengadakan strategi. Menyediakan pasukan pemanah untuk berjaga-jaga, bagaimanapun keadaan perang. Di antara kita harus ada Abu Dujanah yang sedia memenuhi hak pedang Rasulullah s.a.w. Perang benar-benar sudah di depan mata. Hanya menghitung hari sahaja.

Memang, jika tiba saatnya kemenangan pasti datang. Tapi bukan tugas kita untuk menunggu. Kekuasaan itu harus direbut. Kemenangan itu harus disambut.

By just reading the book makes me feel small.
Smaller than the seven dwarfs.
No, minute. =.="

-----------------------------------------------------------

of Aug 25

cilok from Wani's cover photo :D


supposed to be attending the first ever reunion for the 04-08 batch
but it happens to be something else came up on the very same date
both seemed to be unadjustable....

JZKK to Wani for dropping by this morning to hand me the souvenirs :) Wondering what you guys had for the reunion lunch...rezeki aku this lollipop! Alhamdulillah.

....so kakak told me to set my priorities
and I did...

from London, with.....plastic bag? :P
terima kasih daun saderi, tuan hamba sambung sendiri. hehe

and that has made all the difference.
(ok, cilok the very last line of that Robert Frosts' poem :P)


4 comments:

myzara said...

first, ingatkan 'dua Umar' refer kpd Umar Al-Khattab dgn Abu Jahal.

sebahagian kita di medan Badar.
sebahagian kita di medan Uhud.

tsk.

p/s : saya nampak sepupu saya. hehe :)

khadijah said...

oh i forgot to state.
it's umar al-khattab & umar abdul aziz.
the writer did many comparisons of the situation back then in history and the situation in his country - indonesia (which resembles much of what's happening in our country jugak).

for a split second,
me: sape amira ni?
haha :)

Ain Fatihah said...

haa kantoi. kat maahad dulu taksuka sirah :p hihi.

a very good sharing! (:

khadijah said...

sirah banyak kena ngapal :P tapi alhamdulillah takde flunk paper sirah selama 2 tahun kat sana. haha