Saturday, July 2, 2011

ingatan itu

Tiada satu nafas terlepas daripadamu,
melainkan di situ pula ada takdir Allah yang berlaku ke atasmu
-Syaikh Ibnu Atho'illah-

dan bukan takdirku untuk punya masa yang panjang
bersama insan yang membawaku ke dunia
dan insan itu sentiasa dalam ingatan
dan diri ini suka sering mengingatinya
meski ingatan itu tidaklah banyak mana
tapi bagi diri ini ingatan itu punya besar makna

hari ini terkenangkan beliau mengajarku sayyid al-istighfar :

maksud : Ya Allah, Engkau adalah Rabbku. Tiada Tuhan selain Engkau. Engkau telah menciptakan aku, dan aku adalah hambaMu dan aku selalu berusaha menepati ikrar dan janjiku kepadaMu dengan segenap kekuatan yang aku miliki. Aku berlindung kepadaMu dari keburukan perbuatanku. Aku mengakui betapa besar nikmat-nikmatMu yang tercurah kepadaku; dan aku tahu dan sedar betapa banyak dosa yang telah aku lakukan. Oleh itu, ampunilah aku. Tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau

teringat alunan suaranya mengungkap doa selepas sunat Dhuha yang begitu indah maknanya :


maksud: Ya Allah bahawasanya waktu dhuha itu waktu dhuhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu . Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. , jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu dhuhamu, kecantikanmu, keindahanmu, kekuatanmu dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami apa yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh

dan zikirnya pada Dia....

حسبنالله ونعم الوكيل، نعم المولى ونعم النصير
Cukuplah untuk kami Allah, dan Dia sebaik-baik pengurus segala urusan,
sebaik-naik pelindung dan sebaik-baik penolong.

ungkapan yang ketika kecil aku dahulu, tidak tahu apa ertinya, sehingga suatu masa, terdetik di hati untuk mencari tafsirnya.




some of the vivid memories of mother.
andai suatu hari nanti diri ini menjadi ibu
diri ini berharap dapat memberi kenangan sebegitu,
kenangan indah yang mengajar sesuatu.

3 comments:

myzara said...

im crying upon reading this entry. :') semoga your mom dikurniakan tempat yang baik di sisi Dia. al-fatihah.

Nini Hartini said...

qis... sabar sayang. semoga qis diberikan kekuatan dan semoga arwah ibu ditempatkan bersama org2 beriman..

akk baru tau psl makna doa dhuha ni lepas dgr lagu UNIC. mmg best dan menyentuh hati. dulu baca x memahami, lepas tau maksud..Subhanallah..
Heart In A Cage
.

khadijah said...

miza : <3

kak tini : thanks kak tini :)btul2, qis dulu2 dengar mama baca, doa tu jadi sangat familiar, tapi tak taw makna, bila baca makna dia, itulah... subhanallah cantiknya doa tu.