Tuesday, September 28, 2010

The Jejaka in the bus

Actually dah many times nak tulis citer nie kat sini tapi manjang citer2 baru telah mengaburi niat yang tulus itu. Setiap kali saya menjejakkan kaki ke dalam bas ekspres confirm ingat pasal hal ini, pasal jejaka ini......bukan kerana jatuh cinta pandang pertama atau jatuh hati atau apa2 yang sewaktu dengannya....tapi kerana jejaka itu telah mengajar saya suatu perkara!

Ketika itu, saya dan seorang sahabat nak pulang ke tanah tumpah darah terchenta - Pulau Pinang. Nak dijadikan cerita, management bas tue memang 'senget' laaa, kitorang beli seat sebelah2 tapi bila masuk bas tue tengok arrangement dah tukar and as a result saya dan rakan terchenta terpisah. Dipisahkan oleh beberapa line seats T_T Tragik..




Sebelah saya masih belum ada penumpang. Oleh itu saya pun dump all the bags atas kerusi tue. Tengok jam pun dah tiba masa untuk jalan nie... Tiba2 muncul seorang jejaka yang tall and dark and handsome??? (questionable..hihi). Dan...dia menuju ke arah saya. Wahhh! Saya pun tengok sekeliling. Sah2 dia bukan seberang kenalan lama atau orang baru yang ingin berkenalan dengan saya kerana semua seat dah full, konfem2 lah tempat dia sebelah saya.

Dari analysis mata saya, nampaknya macam Indian dan berusia dalam 20-an, kiranya lingkungan umur bekerja la. Setelah dia duduk di sebelah saya, masih belum ada sebarang conversation antara kami. Buat hal masing-masing. Tiba2 dia mainkan sebuah lagu di mobile phonenya.. Fuhhh it's a Chinese song! Woww so 1 Malaysia. He's an Indian dan dengar lagu Chinese. Tapi..Walaubagaimanapun...I was so annoyed because he didn't make use of his earphones. Annoying laa bukak lagu kuat2 guna handphone in public for self entertainment sebab bukan semua orang interested dengan lagu yang kita dengar =.="" But that's not the main point laa..

Moving on, tidak lama kemudian, handphone dia berdering. Dia pun angkat. Melalui percakapannya, Mak dia tue yang call. Seriously pure Penang dowh dia cakap. 100% bahasa Melayu Penang, sikit pun tak ada loghat Tamil atau bahasa Tamil mahupun Hindi yang keluar. I was like...wowww...penangite sejati dowh! (dalam atie je laaa...haha)

Lepas tue, tiba2 dia macam tidak keruan pusing sini pusing sana. So saya pun bersuara "What's wrong?"... Kemudian dia pun reply, "Kerusi nie tak boleh pegi blakang". Kerusi rosak laa tue... Maka tak apa laa... Kami pun terus membuat hal masing2. Dia tidur kowt. Sahabta saya text, saya dia tak nak duduk depan tue, dia mintak saya tanya jejaka itu sekiranya dia sudi bertukar tempat. Tapi....saya tak berani. Mana tahu tiba2 dia bertukar jadi harimau ke (hahaha impossible2).

Selepas itu, bas berhenti dia sebuah perhentian, jejaka tadi pun turun. Tidak lama kemudian, dia naik bas kembali dengan membawa satu tin air soya. Dia cuba letak tin tue dalam pocket yang ada dekat belakang seat bas tue, tapi sah2 kowt tak muat. Saya pun dengan bangganya menghulurkan bantuan meringankan beban. "Here let me hold it for you". Saya pun pegang lah. Dia reach ke atas, ke bag dia untuk ambil 2 packet roti gardenia yang dalam ada sardine tue ke bilis ke ape ntah, lebih kurang tue la. Bila dia dah settle duduk balik, saya pun serahkan kembali tin soya tue kepadanya.

Itulah titik permulaan conversation kami. Sopannya dia, dia jemput makan sekali, dia offer satu packet roti ^_^ woohoo.. Roti! Tapi saya terlupa bawak air jadi kunk tercokik den nie cemane maka saya pun senyum dan menolak tawaran hangat itu dengan baik. Wuu rugi2.. Saya tak ingat lah first cakap pasal apa tapi adalah tanya2 macam belajar mana apa semua. Saya ada la tanya dia umur berapa, dia suruh saya teka. Saya pun teka lah 20 something. Rupenya kannn, dia muda dari saya kowt...dia baru lepas SPM. Perghhh, judgement aku lari giler.. Adik rupanya! Pastu dia gtaw dia ada kakak study kat UiTM jugak tapi main campus, saya kat Intec. Kemudian, saya pun terdetik untuk tanya nama. Jeng jeng jeng....Namanya adalah Khairul something kowt, saya tak ingat ke Faizal ke ape...Alamak..Memory loss laa.. Lepas sembang lama sikit, barulah ada courage nak tanya kalau dia sudi tukar seat dengan kawan saya. And it turned out that he's a gentleman! Dia sudi =) Terima kasih banyak-banyak ya.

Bas yang kami naik kali nie berhenti kat Sg. Nibong. Dia turun disitu. Ketika dia pergi ambil bag dia, saya pun senyum kat dia dan kitorang angkat tangan to each other. tanda goodbye. Cewahh..macam kenal lama je kan. Itulah kisahnya..

Basically, apa yang dia telah ajar saya adalah NEVER JUDGE A BOOK BY ITS COVER. Dia bukanlah Indian or Cindian or anything, tetapi anak mami rupanya, kira Melayu jugalah dan dia masih muda bukannye dah keje seperti yang saya sangkakan.

Dengan sedar atau tanpa sedar, biasanya dengan sedar, kadangkala kita judge orang giler2. Contohnya kalau kes macam seorang gadis bertudung labuh tiba2 free hair pastu ada dye & highlight atau slept with her bf or something like that atau kes anak imam murtad ke apa, confirm judgment kita terhadap individu tersebut negative habis-habisan. Usually kita main fire trus jea cakap dia nie macam nie dan macam tue dan segala. Kita jarang fikir apa mungkin sebab dia buat perkara sedemikian, apa pressure yang dia rasa, apa yang influence dia, bagaimana situasi family dia dan berbagai lagi. Bukan nak kata dia tidak salah tapi apa salahnya kalau kita membuat judgement yang lebih berasas =)

I walk in my shoes.
You walk in your shoes.
People walk in different shoes.
You don't know if i got blister on my right foot.