Friday, August 17, 2012

memori

aku sudah lupa bagaimana mahu lipat kau. maka, kau pesawat terakhir yang bawa muatan kenangan semalam. tapi sekalipun sampai rabak kau aku koyak, hilang kau aku buang, cerita kau masih maintain sempurna dalam ingatan.

kau tengok luar cukup sudah
kepala aku tak besar mana
kau rasa probabiliti aku terserempak dengan memori kau kecil?

tak, aku tak bermaksud kau besar kepala
sampai kau tak terserempak dengan memori aku
but well, who knows it could be true? :P kidding, ampun.

...........

aku manusia terakhir mama aku lahir
kalau ada sorang lagi lepas aku, aku mahu pesan pada dia -
hati-hati mencipta memori
kerana hari ini mungkin indahnya kalah pelangi, manisnya kalah madu
kau tak tahu kalau esok bila kau sedar pedihnya kalah asid, pahitnya kalah hempedu

aku belajar
memori itu bisa macam laut

macam-macam ada kat dalam
sampah, plastik, besi, ranting, dahan
minyak hitam tumpah kadang-kadang
tapi kau harus bijak cari ikan atau terumbu karang
lagi gempak, petroleum yang jauh kat dasar dalam
benda-benda yang berfaedah untuk sekarang dan masa depan
tapi pertama, kena belajar berenang
sudirman pernah nyanyi 'terkapar kapar ku kelemasan'
eh, tahu tahu pula beliau rasa aku...

biar terkapar, aku tak nak lemas



memori bukan untuk dihapus.
pahit pun? ya, pahit macam mana pun.
kalau cuba juga? kau ambil risiko jadi 'sejahtera'.

tiada takdir tanpa hikmah
tiada duka yang abadi :)



duka sesalan tika dihumban dalam an-nar,

aku tak jamin tak abadi. nauzubillah min zalik.


2 comments:

A.F.A said...

sometimes, certain unfortunate memories are so hard to be forgotten, and even harder to accept it as something good.

khadijah said...

i know..like seriously..
as long as we have faith, insha-Allah the world would be a hmm wonderful place. He always know what's best kan..

there's this one hadis that says something like wonderful it is the life of a mu'min, something good happens to him, he's grateful and that's good for him. somehting bad happens to him and he is patient, that is good for him too.

this is definitely a note to self too =.="