Monday, May 30, 2011

pre-marriage course 2 hari

Pre-marriage course. Just ended yesterday. Two-day course sahaja. Under Hasani Management.

Fee : RM80 only (and they kasi RM6 duit makan, so tolak tambah bahagi darab fee sebenarnya RM74 je la).

Time : Saturday 10 am - 6.30 pm. Sunday 10 am - 5.30 pm.

Dress code : Baju kurung + tudung for ladies. Kasut bertutup + baju berkolar for men.

Food are not provided but they kasi mineral water yang dalam cawan tu lepas lunchtime. Diorang kasi fail, dalam tu ada buku (tue haa frontpage buku tu kat bawah ni), kertas utk buat notes, sweets, brochures, voucher discount untuk tempahan kad kahwin, pen, timetable and borang penilaian.


and one good thing ambil kursus kahwin kat sini, kalau nak datang for 2nd time, FREE! (ke tempat lain pun macam tu jugak..?) so kalau nak mendirikan rumahtangga ataplantai segala lambat lagi, boleh datang lagi sekali, takyah bayar apa2 =)

I'm single, jadi kenapa nak buat pre-marriage course?
It was my dad punye suggestion mula-mula. He said certificate dia tak de expiry date jadi nanti nak guna bila2 pun boleh. Plus, i'm kinda free sekarang, duduk rumah jadi housegirl sahaja. Lagipun, apa salahnya, tambah ilmu - akidah, ibadah, pengurusan rumahtangga dan kewangan, tanggungjawab, komunikasi, kesihatan, pembubaran perkahwinan, khidmat rundingcara.

Tak segan ke?
erkkk~ tentulah. sebab rasanya I'm the only single person in the room =D dah lah memang bukan bakal pengantin pun. haha. thanks to Cila yang sudi join sekaki.

Tak 18sx ke ceramah dia?
Penceramah semua professionals. Takde melalut benda pelik2 ke apa. Of course ada part yang membincangkan hal yang agak sulit tapi it was done professionally. Besides, tak de ceramah yang boring, cuma satu je....mungkin sebab cara penyampaian.

Worth it ke pergi kursus kahwin tu since i'm single, bukannya nak kahwin bulan depan?
I must say ianya sangat berbaloi. It was an eye-opener. I think pre-marriage course should be made compulsory lepas form 5. Bukan untuk menggalakkan teen marriage tapi untuk kasi exposure tentang relationship, tentang marriage, ikhtilat, halal haram dan realitinya.

Bila kita nak kahwin, pertama sekali, bukan atas dasar paksaan (jarang la ada yang kena kahwin paksa sekarang kan). Kedua, kita tahu perkahwinan tu tentu akan ada cabaran. dan kita masih nak kahwin which means kita nak hadapinya. Sebelum kahwin syaitan beria-ria nak suruh kita buat gaya macam dah kahwin, bila dah kahwin tu, syaitan beria-ria nak 'masjid' yang kita bina tu musnah. Thirdly, kita cintakan insan tu, insan tu sangat istimewa dalam hidup kita, sanggup kumpul duit dan habiskan puluhan ribu (mungkin?) untuk menjadikan insan itu pasangan hidup kita. Tentulah tujuan perkahwinan bukan untuk bercerai di masa akan datang kan?

Sabda Rasulullah s.a.w., "Wahai orang-orang muda, sekiranya kamu mampu, berkahwinlah, kerana ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan dan sekiranya tidak mampu, berpuasalah, kerana puasa dapat menundukkan syahwat". Kata seorang ustaz tu, cuba fikir kenapa 'wahai orang-orang muda'? Sebabnya, orang-orang muda ni, well-you-know gelora jiwanya macam mana. Islam itu sangat mudah. Selari dengan fitrah manusia. Manusia je yang kadang-kadang buat Islam nampak susah sebab ilmu masih kurang. Honestly, me myself and I yang hidup 20 years sebagai seorang Muslim, masih banyak benda yang perlu dipelajari untuk jadi sebenar-benarnya Muslim dan Mukmin.

Dan sebenarnya pegang khinzir, berkubang sekali dengan dia dalam lumpur itu adalah lebih baik daripada menyentuh seorang perempuan ajnabi yang masih belum halal bagi seorang lelaki. Kenapa? khinzir itu sekadar najis, tak haram pegang, lepas pegang boleh samak. Tapi kalau pegang anak dara orang, perkara tu haram, samak pun dosa tak hilang, kecuali dengan bertaubat kepada Allah s.w.t.. Extract dari ceramah pagi semalam.

Selain itu, perkahwinan itu bukan semata-mata tanggungjawab walaupun memang benar isteri dan anak itu amanah Allah dan semua ahli keluarga ada tanggungjawab masing-masing. Dan perkahwinan itu bukan semata-mata untuk seks walaupun ianya adalah perkara yang penting dalam perkahwinan. It is more than that. Banyak lagi perkara yang penting dalam sesebuah perkahwinan. Contohnya, empathy. 'Sharing is Caring', ayat common kan, tapi maknanya dalam, kalau betul2 hayati dan apply dalam hubungan insya-Allah baik-baik aja.

Dalam ceramah last, ustaz tu hurai tentang ayat 21 dari surah Ar-Rum,
"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. "

Ustaz tu emphasised kat part 'dari jenis kamu sendiri'. Manusia right? Jadi pandanglah pasangan tu sebagai seorang manusia, bukan lembu kambing kucing ka burung kakaktua ka apa. Pandang dia sebagai seorang manusia. Nampak ayat macam remeh je kan. Memang lah obviously dia manusia, kalau dia kerbau, takkan lah nak kahwin dengan dia. Tapi ayat tu ada deep meaning. Bila kita pandang seseorang sebagai manusia, kita kenalah tahu apa ada pada manusia - akal, emosi/perasaan/nafsu, fizikal dan roh. Akal makanannya ilmu. Fizikal makanannya makanan. Roh makanannya ibadah. Emosi saya tak ingat. So, bila kita pandangan pasangan kita sebagai seseorang yang ada akal, perasaan, jasad dan roh, insya-Allah boleh communicate dengan baik.

Actually banyak lah lagi explanation tapi nanti entry ni jadi berjela-berjela.

Kisah-kisah pengalaman penceramah?
Banyak cerita-cerita dari penceramah tentang perceraian. Bercinta 8 tahun, kahwin 1 tahun, cerai. Cerai isteri talak tiga sebab sinki dapur tersumbat. Cerai sebab rebut tin biskut. Ter-cerai isteri talak tiga sebab isteri kecil hati kerana salah sendiri. Macam-macam cerita, ada yang kelakar tapi itulah hakikat, bila kita marah ni, syaitan lagi mengapi-apikan kita, lepas tu end up buat keputusan yang tak rasional. .Ada jugak kisah berkaitan dengan promiscuity dari doktor jemputan dan banyak lagi.

At the end of the day, we're just human, banyak benda yang subjektif dan easier said than done, theoretically dan dari third-person point of view memang banyak benda akan nampak simple. Dan kita tak perfect, kita akan buat salah dan belajar dari kesilapan. That's normal. The most important thing is kena berusaha untuk keep ourselves on the right track, jangan pernah lupa Dia.


No comments: