Monday, March 3, 2014

Kasut


Put yourself in one's shoes.
Bet that's one good idiom.

Kasut. 
Aku kira kasut tu perlambangan untuk 'hidup' yang boleh tahan sesuai. Lebih biasa dari tidak, kita selalu nampak orang pakai kasut begini begitu macam best je dan rasa apasal kasut kita macam tak best, macam susah nak jalan, macam tak selesa, macam-macam. Bet that's all about sensation and perception. Cewah, mentang-mentang ambil subjek Central Nervous System semester ni. 

Barangkali perception kita tak selari dengan sensation yang si owner kasut rasa. Sensation yang dia rasa, yang jarang sekali zahir pada mata kita.

Nampak macam lawa je kasut dia, lawa je bila dia jalan, kita tak tahu kalau-kalau ada blister kat kaki kanan dia. Nampak macam cun je kasut, kita tak tahu kalau-kalau tapak dia haus dan sebab tu dia pernah tergelincir jatuh. Nampak macam steady je kasut, kita tak tahu kalau-kalau tapak dia ada lubang dan tiap kali hujan, stokin dia basah. Nampak macam curvy elok je kasut dia, kita tak tahu kalau-kalau kaki dia sakit. Nampak macam selesa je kasut dia, kita tak tahu berapa dia spent untuk dapat kasut tu. 

Because everything has a price to pay. 
Just because we don't see the 'paying' process, doesn't mean it's FOC.

Tuhan tak pernah tak adil. 
Cuma saksamanya Dia ada masanya tak tercapai akal kita :)
------------------------------

Pergi usha tudung kat bilik member, sekali macam-macam ibrah pulak dapat.
Indeed, tarbiyyah dari Tuhan tu macam-macam format ada.
May us be hamba yang bersyukur dan hamba yang belajar from whatever tarbiyyah Allah hadirkan :)

No comments: