Saturday, November 19, 2011

cinta, mujahadah dan tauhid



speaking of cinta.
chupp! mahu quote sesuatu dari blog seseorang -
"Dakwah adalah cinta. Dan cinta akan meminta semuanya dari dirimu." :)
the interesting part is - cinta akan meminta semuanya dari dirimu. quite true...kan?
people do crazy things for love. love, as they call it. kadang2 rasa love is so underrated these days...hmm..ok that's another thing. regarding, crazy things love could make one do, cukuplah dengar lagu Grenade saja. haha catch a grenade for you, jump in front of a train for you and yadda yadda. extreme gitu. dan bak kata matluhfi, ada perbezaan di antara pengorbanan dan kebodohan. anyway, the point is, cinta punya kuasa (dan sudah tentu yang maha memiliki segala sesuatu dan yang maha kuasa...cuma satu..Dia <3) back to the power of love, it can make people do extraordinary things. things people never thought they would and/or could do. yang susah boleh jadi mudah. yang pahit boleh jadi manis and it's interesting to see/watch/feel how love brought up the best in us.
and as we often dengar - love conquers all. 

speaking of mujahadah.
bak quotation yang selalu kita encounter - mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis. dan mujahadah ni forever terkenal dengan kepahitannya. asal sebut mujahadah, mesti terlintas pahit, payah, susah et cetera. kalau mujahadah ni diumpamakan sebuah movie, confirm masuk genre horror. tapi...rasanya genre horror tak cukup lagi sebab ramai yang mampu tengok citer horror tapi when it comes to mujahadah, rasa tak mampu. *lari pergi tengok diri kat cermin* hmmm... persepsi bahawa mujahadah itu payah...ok memang tak mudah sebab Rasulullah s.a.w. pun pernah bersabda - Syurga dipagari dengan kepayahan manakala neraka dipagari dengan keseronokan. (Muslim & Tirmizi). anyway, persepsi bahawa mujahadah itu payah membuatkan ianya terasa payah. sudahlah payah, di-encourage pulak tu. bukan setakat di-encourage, many things require mujahadah. payah ni.... but actually kan, kalau refer surah al-Balad dalam love letters compilation, from my point of view,antara message yang disampaikan tu something like - It's not gonna be easy but it'll be worth it. And that is His promise :)

speaking of tauhid.
wikipedia kata, in brief - Tauhid menurut bahasa ertinya mengetahui dengan sebenarnya Allah itu Ada lagi Esa. Menurut istilah, tauhid ialah satu ilmu yang membentangkan tentang wujudullah (adanya Allah) dengan sifat2-Nya. boleh dikatakan, tauhid ni...part of it is macam getting to know Him. and perihal tentang ilmu tauhid banyak di-mention dalam surah makkiyah, meaning surah yang diturunkan di Makkah. kalau tengok balik history, Islam pada mulanya diturunkan di Makkah. dan masa tu, Allah turunkan ayat-ayat yang much about sort of mengenalkan diriNya. dan masa tu kalau tengok balik history, para sahabat...kuatnya cinta mereka pada Allah. Abu Bakar as-Siddiq contohnya, seperti dalam hadis yang penulis tak ingat exactly macam mana, ada di-mention bahawa jika ditimbang imannya dengan iman seluruh penduduk bumi, tidak terbanding. (correct me if I'm wrong) awesome kan Abu Bakar as-Siddiq. And there's one more story, masa pergi majlis iftar bersama muallaf haritu, one of the muallaf cerita pengalamannya jatuh cinta dengan islam which is melalui surah al-Ikhlas, surah dimana Allah s.w.t. sort of memperkenalkan tentangNya.

Katakanlah (Muhammad), Dialah Allah yang Maha Esa. Allah tempat meminta segala sesuatu (al-Ikhlas 1-2)

cinta bermula dengan perkenalan. tak kenal maka tak cinta. 
perkenalan itu tauhid. yang membawa kepada cinta. dan nature cinta, ianya memampukan pencinta untuk willing melakukan hampir apa saja. instead of memandang pada mujahadah, mungkin belajar mencintai lebih indah dan dengan mencintai, secara tidak langsung mujahadah datang sekali :)

mujahadah dan mencintai
pahit mujahadah yang datang bersama rasa cinta itu somehow boleh jadi tolerable, insha-Allah.
kerana cinta itu indah.


macam strawberry celup coklat. 
masam yang datang dengan manis itu somehow tolerable.
kerana overallnya sedap.


“Sedangkan Tuhan kamu ialah Tuhan Yang Maha Esa, tidak ada Tuhan melainkan Dia Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang” (2:163)